Mari latih anak anda tanpa tinggikan suara.

In: Parent child On: Thursday, December 22, 2016 Comment: 0 Hit: 375

Anak-anak yang manja biasanya adalah paling sukar untuk anda minta pertolongan darinya.  Namun kalau nak meluntur buluh biarlah dari rebungnya. Kalau nak anak jadi rajin kenalah dilatih dari awal. Jadi bagaimana caranya ya? 

8 Latih anak jadi rajin tanpa tinggikan suara!

Mendidik anak menjadi rajin bukan sesuatu yang mudah. Ini kerana ia memerlukan disiplin dalam diri dan menjadi rutin dalam kehidupan. NORHASLIZA YUSOFF menyediakan 8 trik untuk melatih anak menjadi rajin tanpa perlu anda marah dan meninggikan suara.

Anak-anak yang manja biasanya adalah paling sukar untuk anda minta pertolongan darinya.  Namun kalau nak meluntur buluh biarlah dari rebungnya. Kalau nak anak jadi rajin kenalah dilatih dari awal. Jadi bagaimana caranya ya? Untuk permulaan anda boleh cuba cara ini.

 

  1.        Pertandingan kemas rumah
    Kanak-kanak memang suka bermain. Mungkin anda boleh lakukan tugasan di rumah sebagai suatu permainan yang menyeronokkan. Misalnya, permainan mengutip barang permainan yang bersepah. Siapa yang dapat mengumpul barang permainan paling banyak akan menjadi pemenang. Pastinya mereka akan seronok melakukan aktiviti ini bersama adik-beradiknya yang lain.
  2.        Ganjaran
    Ganjaran dikatakan tidak digalakkan untuk kanak-kanak, namun tidak salah sekali kala memberi ganjaran kepada usahanya. Misalnya berjaya menyiapkan tugasan seperti mengemas bilik,lap meja makan dan membuang sampah. Atas kejayaanya  anda boleh membawanya ke satu tempat yang menarik, memberinya kek atau makanan kegemarannya. Dalam pada itu, jangan lupa lihat hasil kerjanya dengan perasaan yang gembira walaupun ada yang anda tidak puas hati. Apa yang jelas, kanak-kanak akan berasa gembira apabila usahanya dihargai. Cara ini membuatkan ia berasa bangga dan yakin diri. Sebaliknya akan sedih dan kecewa apabila usahanya tidak dihargai dan mendapat cemuhan daripada anda. Apa yang pasti, dalam usia ini, kanak-kanak sepatutnya dididik supaya menghargai hasil kerjanya.
  3.        Tunjukkan pencapaian kejayaan
    Bukan mudah untuk menyuruh anak terutamanya lelaki menyiapkan kerja sekolah yang diberikan oleh guru tadikanya. Ada sahaja alasan tidak mahu melakukan kerja sekolah. Oleh itu, anda perlu tunjukkan kepadanya situasi bagaimana kejayaan jika bersikap rajin. Jelaskan juga kesan negatif jika bersikap malas. Katakan kepadanya, jika adik mahu berjaya menjadi angkasawan atau penguam mesti rajin  baca buku dan menyiapkan kerja sekolah. Sebaliknya jika bersikap malas segala cita-cita yang diimpikan tidak akan berjaya.
  4.        Intonasi suara
    Biasanya kanak-kanak yang rajin akan melakukan kerja yang diberikan dengan kemas dan penuh kesoronokan. Bagi kanak-kanak yang bersikap malas pula,hasil kerjanya tidak memuaskan dan tidak teratur kerana menganggap tugasan itu satu bebanan kepadanya. Oleh itu, pastikan intonasi suara anda bukan keadaan marah semasa memberi arahan. Lumrah bagi kanak-kanak suka apabila dirinya diberi arahan dengan intonasi suara yang mesra. ‘Abang long, boleh tolong mama kemas meja makan ini sekarang.
  5.        Pujian
    Kanak-kanak suka kepada pujian. Selepas selesai melakukan tugasan yang diberi, berikan pujian kepadanya. Lakukan begitu setiap kali berjaya melakukan tugasan dengan baik iaitu mengemas katil, bilik atau permainan yang berselerak. Jelaskan kepada mereka bahawa berjaya melakukan tugasan pada masa yang ditetapkan adalah seorang anak yang baik.
  6.        Membantu lakukan tugasan
    Kadang kala, arahan anda tidak diendahkan oleh anak. Jangan mudah untuk meninggikan suara. Misalnya jika dia tidak mahu mengemas biliknya. Oleh itu, anda perlu melakukan tanpa membebel atau memarahinya. Pada masa yang sama mengajaknya untuk membantu anda. Tindakan ini adalah cara psikologi supaya anak akan merasa bersalah apabila melihat anda pula yang mengemas biliknya. Lama-kelamaan, cara ini akan membuatnya berubah sikap mahu melakukan kerja yang diberi oleh anda.
  7.        Persekitaran bersih
    Kaitkan kehidupan dengan persekitaran yang sihat. Jelaskan kepadanya setiap manusia perlu hidup dalam suasana yang ceria dan sihat. Oleh itu, persekitaran rumah perlu bersih. Kaitkan dengan persekitaran yang bersih akan membuatkan badan sihat dan mengelak daripada batuk dan demam. Oleh itu, untuk menjadikan sihat, seorang itu perlu rajin membersihkan rumah supaya persekitaran bebas daripada bakteria. Badan yang sihat mampu meningkatkan sistem imun badan.
  8.        Idola pembakar semangat
    Kanak-kanak memang terkenal dengan sikap yang suka meniru perwatakan orang lain. Untuk mendidik dirinya bersikap rajin, anda cuba mencari idola yang disukainya. Jelaskan sikap positif idolanya untuk dicontohinya misalnya rajin menolong ibu bapa mengemas rumah. Beritahu kepadanya bahawa jika bersikap rajin dirinya akan disukai oleh semua orang. Untuk memudahkan anak faham, jelaskan dalam bentuk yang ringkas dan mungkin penceritaan supaya anak anda mudah memahami perwatakan idola kesukaannya.

Copy paste from PA&MA magazine

Comments

Leave your comment

secure payment KNT

Latest Blogs